En el món dels mitjans de comunicació,
el protagonisme és compartit entre diversos ens que hi participen de formes
diferents. La titularitat i l’objectiu de les entitats comunicatives defineixen
el seu caràcter, que pot ser:
- Privat. Ens referim a les empreses que
pretenen obtenir el màxim benefici econòmic possible amb la seva activitat.
Segueixen, per tant, una orientació capitalista. Aquests mitjans representen la
majoria del sector, no només en nombre sinó també en percentatge de consum per
part del públic.
- Públic. Són aquells mitjans gestionats
pels estats, que en la teoria han d’oferir un servei a la població i no
orientar-se als guanys econòmics. La seva situació, però, és d’inferioritat
respecte dels privats.
- Sense ànim de lucre. Es tracta
d’entitats amb un tipus de treball comunitari o alternatiu que no busca
l’obtenció de beneficis ni el creixement econòmic. L’entorn capitalista no
afavoreix la proliferació d’aquest sector, que sobreviu gràcies a iniciatives
solidàries.
La informació és un requisit indispensable en el dia a
dia dels ciutadans i ciutadanes, ja que constitueix la base psicològica del
criteri d’aquests individus. Una persona que no estigui assabentada de l’actualitat
del món –o, si més no, del seu món– tindrà grans dificultats a l’hora de prendre
les decisions que, com a integrant del sistema democràtic, li pertoquen.
No obstant, l’àmplia majoria del sector comunicatiu
–aproximadament un 70%– es centra precisament en l’obtenció de beneficis. En
aquest context, en que els productes de consum mediàtic prenen un sentit mercantilista,
allò que prima és vendre més i no pas oferir els continguts de la forma més
assenyada. Per això, a mesura que el capitalisme s’ha consolidat, els mitjans
de comunicació han anat perdent els valors ètics implícits en les seves
funcions primeres.
Però quines són aquestes funcions? Educar, informar,
entretenir i persuadir, en un ordre diferent segons qui enunciï la teoria. Si
bé els mitjans abandonen més sovint del que seria desitjable el seu deure d’educar
i informar a la població, tampoc els governs promouen l’actitud contrària, ja
sigui per evitar-se mala premsa o per mantenir el gruix monetari que aporta el
sector comunicatiu a l’economia del país.
Potser el secret de la difusió moral de continguts es
troba, com afirma el periodista Joaquim Maria Puyal, en oferir un producte
informatiu que resulti atractiu al públic, i no pas tediós com succeeix actualment. En aquest cas –de moment utòpic–, es faria honor per igual a totes
les funcions que han d’assumir els mitjans.
A hores d’ara, encara trobem el panorama contrari: les
televisions privades es nodreixen de la creació de personatges i situacions
pròpies gràcies a les quals es la seva programació es retroalimenta
indefinidament. Per altra banda, una infinitat de temes susceptibles de tenir
interès per al gran públic resten amagats pels anomenats “silencis mediàtics”,
donats per la inèrcia dels mitjans i també per les pressions que reben els
periodistes, tant externes com internes.
Un altre dels problemes que afecta el sistema comunicatiu
europeu és la falta de pluralitat interna, és a dir, la diversitat de veus dins
d’un mateix mitjà, que sí es dona als països anglosaxons. La pluralitat
externa, que implica que cada entitat ofereixi la seva visió quasi única front
a les altres, complica la tasca del ciutadà que vol estar ben informat. L’única
solució plausible sembla, doncs, recórrer a múltiples veus a fi de crear-ne una
de pròpia.
No hay comentarios:
Publicar un comentario