Si diem que l'ésser humà es distingeix dels altres
animals per la seva capacitat per relacionar-se amb la resta d’individus que se
li assimilen, comprenem de seguida que la comunicació és un estri clau per a l’existència
humana tal com la coneixem.
El naixement del llenguatge i la posterior creació de l’escriptura són fites
sense les quals la comunicació social s’hagués estancat, o ni tan sols hagués
tingut un lloc al futur. El sorgiment d’aquests sistemes, però, sovint es deu a
una raó pràctica: les qüestions econòmiques, per exemple, van suposar un motiu
de pes per a que les persones es volguessin fer entendre entre sí.
En l’actualitat, la comunicació social es veu afectada per diferents
factors. Aquests són, principalment, el context polític, l’econòmic, les
tecnologies de la informació i la comunicació i el background de la societat –és a dir, la cultura, tradicions,
religió i psicologia, així com el criteri individual dels subjectes que la
composen–.
Cal esmentar la influència de dos moviments filosòfics originaris de la
Grècia clàssica, representats per Sòcrates i pels sofistes respectivament. La
visió socràtica defensava el coneixement front la ignorància, i denunciava el
perill de la falsedat. D’aquesta manera, la comunicació seria –segons
Aristòtil– una eina per transmetre la veritat. Per als sofistes, en canvi, no
existeix la veritat i tot és relatiu. Així, diríem que la comunicació és una
eina per construir la realitat. Aquesta forma de pensament es reflecteix encara
avui dia en la cerca de l’objectivitat, que ha de tenir en compte tots els
punts de vista i no destriar-ne cap com a autèntic.
No obstant, si fos cert que l’única veritat és aquella que nosaltres
mateixos construïm, els pilars de la nostra societat i del món tal i com el
coneixem perdrien el sentit s’esfondrarien sense remei. Segons la meva visió,
potser no és factible assolir una veritat absoluta que tots els humans acceptem
com a certa, però sí considero que es pot arribar a un punt de màxim acord, de màxima
proximitat a la veritat.
Per altra banda, considero que la publicitat en sí és una ficció. És una
part més de la societat de consum, la qual sempre intenta que desitgem més. No
crec que sigui una disciplina immoral, perquè oferir veritat no és la seva
funció ni una de les seves obligacions. Sí que ho és, en canvi, del periodisme,
que per definició a d’informar –i, segons la circumstància, educar– a la
societat. Per tant, penso que la construcció social de la realitat és més aviat
un procés cap a la comprensió d’una realitat que és massa complexa com per pair-la
sense més.
No hay comentarios:
Publicar un comentario